Svea Rike

Dont get me wrong, om man läser min blogg kan man lätt tro att jag hatar Sverige. Men det gör jag verkligen inte. Jag har tex aldrig älskat Sverige så mycket som när jag kom hem från Syrien.

Då verkade Kerstins kalla uppsyn mer som en bris jämfört med trångsynta arabmän. Jag ville nästa gå fram och pussa Kerstins tå... men det kunde jag inte eftersom Kerstin skulle nog tyckt att det var obehagligt.

En annan positiv sak med vårt land är matkulturen. Jag satt och disskutera den med en kompis häromdagen. Hon sa att hon älskade italiensk mat men att det kan bli tråkigt om man bor i Italien.

Jag har inte tänkt på det förut men insåg snabbt vad som menades. För Italien är som Spanien och Frankrike. Stolta länder som vägrar rucka på sin matkultur. Det kan lätt bli enformigt. I Sverige däremot har man flyttat lite på sillfatet för att få plats med både sushi och meze.

Där! Nu har jag upptäckt en grej som får mig att vilja stanna i åtminstone några år till. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0